خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

نگاهی به شرکت مختلط غیر سهامی

نگاهی به شرکت مختلط غیر سهامی

ترکیب شرکت تضامنی با شرکت با مسئولیت محدود برای انجام امور تجاری نوع جدیدی از ساختار شرکت های تجاری را مطابق با ماده 141 قانون تجارت ایران ایجاد می کند که به شرکت مختلط غیر سهامی شهرت دارد. این نوع شرکت ها که تحت عنوان یا اسم مخصوصی بین یک تا چند شریک ضامن و چند نفر شریک با مسئولیت محدود به ثبت می رسد معمولا با این هدف ایجاد می شود که افرادی شناخته شده و معتبر در برخی از کسب و کارها و یا مشاغل برای رسمیت دادن به فعالیت خود و به منظور ثبت شرکت و در راستای تامین سرمایه مورد نیاز خود با شرکایی غیر سهامی یا در واژه درست با مسئولیت محدود مشارکت می کنند.

قانون در خصوص شریک یا شرکا ضامن بر گرفته شده از قوانین ثبت شرکت های تضامنی است به این مفهوم که هر یک از شرکا ضامن باید تماما مسئولیت شرکت را صرف نظر از میزان مشارکت یا سهم الشرکه دیگران بر عهده بگیرند. در خصوص شرکا با مسئولیت محدود نیز قانون درست بر گرفته شده از قوانین شرکت های با مسئولیت محدود است و این نوع شرکا تنها به اندازه سرمایه خود در شرکت مسئولیت بر عهده دارند و نه بیشتر.

بنابراین در شرکت مختلط غیر سهامی باید ضمن استفاده از عبارت مختلط غیر سهامی در اسم شرکت نام شرکا ضامن نیز قید شود و به هیچ عنوان نباید نام شرکا با مسئولیت محدود در آن دیده شود زیرا درست مثل شریک ضامن تلقی خواهند شد.

با توجه به مسئولیت و دلسوزی که شرکا ضامن در شرکت مختلط غیر سهامی دارند مسئولیت اداره شرکت به شریک یا شرکا ضامن سپرده شده است و اگر تعداد آنها زیاد باشد باید با هم برای قبول مسئولیت توافق کنند. البته شرکا ضامن ممکن است به این توافق نظر برسند که از بین شرکا با مسئولیت محدود مدیران را انتخاب کنند که این حق را قانونا خواهند داشت.

با توجه به ایجاد اطمینان از انجام صحیح روند کار و جلوگیری از سو استفاده های احتمالی مطابق با ماده 147 قانون تجارت هر یک از شرکا با مسئولیت محدود این حق را دارد که بر روی دفاتر و اسناد شرکت به صورت مستقیم نظارت داشته باشد و حتی به صورت سر زده از قرارداد ها و اسناد شرکت بازدید کند. مطابق با قانون حتی اگر توافقی غیر از این بین شرکا تنظیم شده باشد از درجه اعتبار ساقط است.

قوانین شرکت مختلط غیر سهامی تا حدود زیاد ی ریشه تاریخی دارد و می توان روابط آن را همانند تجار قدیمی که از سرمایه دیگران برای کار استفاده می کردند و سود سرمایه گذاری آنها را پرداخت می کردند برآورد کرد. در این حالت عمدتا با توجه به دانش و اعتبار شریک ضامن، شرکا با مسئولیت محدود سرمایه مورد نیاز برای تجارت آنها را فراهم می کنند و به منظور اطمینان تنها روی روند کار آنها نظارت می توانند داشته باشند.

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی با توجه به ترکیب شرکت تضامنی و ثبت شرکت با مسئولیت محدود کمی پیچیده است و برای این منظور استفاده از دانش متخصصین این حوزه به شدت توصیه می شود. ما در هلدینگ ویونا به شما برای داشتن و ثبت یک شرکت معتبر و در کوتاه ترین زمان کمک خواهیم کرد. با ما در تماس باشید.



برچسب: نگاهی به شرکت مختلط غیر سهامی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۱:۵۰ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)