خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

شرکت های سهامی چه نوع شرکت هایی هستند؟

شرکت های سهامی چه نوع شرکت هایی هستند؟

یکی از مهم ترین و در عین حال محبوب ترین ساختار ها و یا قالب های حقوقی برای ثبت شرکت، قالب شرکت سهامی است. شرکت هایی که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز با ساختارهای مشابه در قوانین تجاری این کشورها دیده شده اند.

برای ثبت شرکت نیاز به سرمایه اولیه است و این سرمایه با تقسیم بین شرکا معمولا تامین می شود. هر چند این سرمایه در ابتدا چندان زیاد نیست و همین امر باعث شده تا هزینه ثبت شرکت بسیار مناسب باشد. اگر شرکا سرمایه را به صورت نقدی و یا غیر نقدی تامین یا تادیه کننده در قبال آن سهام دریافت کنند شرکت از نوع سهامی خواهد بود. در واقع در اساسنامه شرکت های سهامی مشخص می شود که سرمایه در این شرکت ها با سهام تقسیم شود یعنی هر فرد به اندازه ای که سرمایه وارد شرکت می کند در ازا آن سهام دریافت می کند. در شرکت های غیر سهامی هر فرد به همان میزان سرمایه خود در شرکت سهم دارد اما در شرکت های سهامی به اندازه سرمایه خود سهام دریافت می کند.

به عنوان مثال اگر فردی یک میلیون ریال به عنوان سرمایه در شرکت سهامی وارد کند ممکن است 1000 سهم دریافت کند که این سهم با سود دهی و یا خسران شرکت ارزشش تغییر می کند و ممکن است رشد کند و یا با افت ارزش مواجه شود. بنابراین با موفقیت شرکت و افزایش سود دهی شرکت سهام نیز رشد می کند و اگر فرد یک سوم سرمایه شرکت را تامین کرده باشد به همین میزان نیز سهم از موفقیت شرکت دارد.

بنابراین شرکت های سهامی شرکت هایی هستند که در آنها سرمایه به سهام مشخصی که در اساسنامه تعیین شده تقسیم می شود. هر فرد به اندازه سرمایه یا آورده خود که ممکن است نقدی و یا غیر نقدی باشد از شرکت سهام دریافت می کند و در ازا این سهام در شرکت مسئولیت دارد. منظور اینکه تنها به اندازه سهام خود در شرکت مسئول بدهی ها یا دیون شرکت در صورت عدم موفقیت شرکت و بدهکاری شرکت این هم چنانچه سرمایه شرکت کفایت نکند، مسئول است.

لازم به توضیح است که برخی از شرکا که در شرکت سهامی سهامدار نامیده می شوند ممکن است سرمایه خود را به صورت غیر نقدی مثلا با اختصاص زمین یا ملک تادیه کنند. در این حالت در شرکت های سهامی باید کارشناس رسمی دادگستری با تعیین ارزش آورده میزان سهام فرد را در اصل در شرکت مشخص کند.

شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شوند. یا شرکت سهامی خاص هستند و یا شرکت سهامی عام. شرکت سهامی خاص با 100 هزار تومان قابل ثبت است و حداقل نیاز به سه سهامدار دارد و شرکت سهامی عام به 500 هزار تومان برای ثبت نیاز دارد و حداقل به 5 سهامدارد نیاز دارد. ضمن اینکه شرکت سهامی عام تنها شرکتی است که در بورس می تواند سهام بفروشد و وارد بورس شود و باید حداقل 51 درصد از سهام این نوع شرکت ها به عموم واگذار شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از این شرکت ها به سایت هلدینگ ویونا رجوع کنید.


برچسب: شرکت های سهامی چه نوع شرکت هایی هستند؟،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۴۵:۳۰ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)