خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

اعتراض به علامت تجاری ثبت شده یا تقاضا شده

اعتراض به علامت تجاری ثبت شده یا تقاضا شده

گاها ممکن است ثبت علامت تجاری توسط یک بنگاه اقتصادی و یا شخصیت حقیقی و یا حقوقی به دلایلی مورد اعتراض فردی دیگر باشد. از این دست موارد می توان به ثبت علامت تجاری یک شرکت یا بنگاه اقتصادی توسط یک شرکت دیگر نام برد که به دلیل عدم ثبت برند توسط مالک قبلی این اتفاق افتاده باشد و یا ممکن است برند ثبت شده قبلا توسط یک فرد دیگر طراحی شده و در شرف ثبت برند مورد تقاضا برای ثبت باشد. همچنین ممکن است موضوع برند برای ثبت به شکلی باشد که بتواند به محصولات و خدمات یک فرد دیگر به دلیل تشابهی که دارد و یا اصالتی که به اشتباه ادعا می کند، خدشه وارد نماید و موجب خسارت و زیان برند یا شخصیت تجاری دیگری شود.

 دلیل اصلی آگهی شدن موضوع ثبت برند این هم در دو مرحله در اصل همین است. اینکه اگر کسی فکر می کند به برند او آسیبی وارد خواهد شد و یا برند ثبت شده متعلق به او است، بتواند اعتراض کند.

مطابق با ماده 16 قانون ثبت علائم و اختراعات اگر کسی به هر یک از دلایل فوق و یا دلایل دیگر نسبت به ثبت علامت تجاری ادعا و اعتراضی داشته باشد می تواند برای ارائه ادعا و درخواست خود اعتراض کند. به صورت کلی مطابق با این بند از قانون اشخاص زیر می توانند برای ادعا و اعتراض به ثبت برند اقدام نمایند:

-         اشخاصی که برند یا علامت تجاری ثبت شده را متعلق به خود می دانند

-         اشخاصی که ادعا دارند برند ثبت شده مشابهت زیادی به برند آنها دارد و می تواند مصرف کننده و یا مشتریان آنها را اغفال و یا دچار گمراهی کند.

در هر دو صورت فوق اگر مدعی فردی باشد که قبلا برند به نام او به ثبت نرسیده باشد باید برای ارائه ادعا و اعتراض خود مطابق با قوانین ثبت برند، ابتدا تقاضای ثبت برند بکند و تمامی هزینه های ثبت برند و مخارج مرتبط با آن را نیز پرداخت نماید.

دادگاه عمومی تهران به عنوان مرجع رسیدگی به اعتراضات به ثبت برند شناخته می شود. حتی اگر در دیگر مناطق کشور نسبت به ثبت برند اعتراض شده باشد باز هم دادگاه عمومی تهران به این موضوعات رسیدگی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که هر شخصیتی که به ثبت برندی اعرتاض داشته باشد تنها تا سی روز پس از تاریخ انتشار آگهی ثبت برند باید اعتراض خود را در خصوص عدم رعایت قانون به اداره مالکیت صنعتی ( مالکیت معنوی) تسلیم کند.

اداره مالکیت معنوی پس از دریافت اعتراض:

-         ابتدا رونوشت اعتراض مدعی را به متقاضی قبلی ثبت برند ارسال خواهد کرد و فرصتی 20 روزه به او خواهد داد تا در خصوص این اعتراض نظر خود را ارائه کند. متقاضی باید استدلال خود را به اداره مالکیت معنوی ظرف این مدت ارائه نماید. بنابراین اگر این استدلال اتفاق نیافتد، تقاضای ثبت برند او مسترد می شود و اظهارنامه او راکد شده و از اعتبار ساقط می شود.

-         اگر این استدلال توسط متقاضی ثبت برند قبلی ارائه شود، استدلال ارائه شده در اختیار معترض قرار می گیرد. در این زمان نظرات و ادعاهای دو طرف بررسی می شود و نهایتا تصمیم گیری می شود که نسبت به ثبت برند و یا رد آن چه اقدامی باید انجام شود.

لازم به ذکر است که در صورت ثبت برند توسط اداره مالکیت معنوی و پس از مدتی اگر فردی نسبت به برند ثبت شده اعاتراض داشته باشد نیز می تواند نسبت به این موضوع با ارائه مدارک معتبر و قانونی نسبت به دادگاه عمومی تهران اقدام نماید و در صورت تایید حتی در صورت ثبت، قانون گواهینامه ثبت شده برند را ابطال خواهد کرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۰:۵۷ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)