خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود

یکی از چالش های افرادی که به دنبال ثبت شرکت هستند انتخاب شرکت بین قالب شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود است. در واقع به دلیل ساز و کار ساده ای که این دو شرکت دارند و اینکه نیاز به تعداد نفرات و سرمایه زیادی برای ثبت این شرکت ها نیست باعث شده تا انتخاب بین شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود کمی دشوار است.

شرکت سهامی خاص از نوع شرکت های تجاری است که با موضوع بازرگانی ثبت می شود که البته محدودیتی برای فعالیت شرکت ایجاد نمی شود و شرکت می تواند در هر موضوعی اقدام به فعالیت کند. در این نوع شرکت تنها به یک میلیون ریال سرمایه برای ثبت شرکت نیاز است که باید 35 درصد از آن همان ابتدا برای ثبت شرکت در حساب شرکت واریز شود. سرمایه در این شرکت به صورت قطعات سهام بین سرمایه گذاران تقسیم می شود.

در شرکت با مسئولیت محدود هم که از نوع شرکت های تجاری است تنها به یک میلیون ریال سرمایه نیاز است اما این سرمایه بعدا هم می تواند تادیه شود. در شرکت با مسئولیت محدود شرکا به اندازه سرمایه ای که دارند در شرکت سهم خواهند داشت.

بنابراین از تفاوت های کلیدی شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود نوع مسئولیت در شرکت است. در شرکت با مسئولیت محدود شرکا تنها به اندازه سرمایه خودشان در ازا دیون و بدهی های شرکت مسئولیت دارند ولی در شرکت سهامی به اندازه سرمایه شرکا سهام دریافت می کنند و به اندازه سهام در شرکت مسئولیت دارند. ارزش سهام در واقع تعیین کننده میزان مسئولیت سهامداران است که ممکن است کم و زیاد شود.

نکته دیگر اینکه در شرکت سهامی باید الزاما یک بازرس و یک بازس علی البدل نیز برای شرکت تعیین شود که در شرکت با مسئولیت محدود الزامی برای این کار در قانون حداقل دیده نشده است. در شرکت سهامی خاص اساسنامه الزامی است و در شرکت با مسئولیت محدود الزامی نیست و توافق شرکا شرط است.

طبق قوانین شرکت های سهامی محدودیت زمان برای مسئولیت مدیریت در شرکت دیده شده است. بر این اساس باید هر دو سال یک بار حداکثر جلسه مجمع عمومی موسسین برگزار شود و برای تعیین مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره و یا تمدید دوره مدیریت آنها رای گیری شود. بنابراین این مسئولیت الزاما بر عهده مجمع عمومی خواهد بود. اما در شرکت با مسئولیت محدود نیاز به رعایت این مدت زمان نیست و تا زمانی که شرکا با هم توافق داشته باشند ممکن است طول مدت مدیریت اعضا ادامه داشته باشد.

همچنین برای شرکت های با مسئولیت محدود تنها توافق شرکا برای تغییرات در شرکت کفایت می کند یعنی نیازی به تشکیل مجمع عمومی و رعایت قوانین آن نیست. بنابراین موضوعاتی مثل کاهش و افزایش سهم یا سهم الشرکه، تغییر آدرس، تغییر موضوع و نوع فعالیت و غیره با توافق شرکا امکان پذیر است ولی در شرکت با مسئولیت محدود این الزامات باید رعایت شود.

با این توصیفات مشخص می شود که ثبت شرکت با مسئولیت محدود شاید به نظر به صرفه تر باشد و فعالیت در این نوع قالب راحت تر باشد. اما در شرکت سهامی باید برخی از استاندارد ها رعایت شود که ممکن است در برخی از فعالیت های شرکت این روند به بروکراسی پیچیده و مشکلاتی نیز تبدیل شود که نیازمند مدیریت درست است. با هلدینگ ویونا مطمئن و راحت تمامی فرایند های حقوقی شرکت خود را برنامه ریزی و اجرا کنید.


برچسب: تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۰:۲۰ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)