خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

چه شرط هایی را برای ثبت برند باید رعایت کنیم؟

چه شرط هایی را برای ثبت برند باید رعایت کنیم؟

یکی از بزرگ ترین اشتباهات فعالات اقتصادی که به دنبال برند سازی هستند این است که فکر می کنند روی هر برندی می توانند سرمایه گذاری کنند و یا اینکه هر زمان دلشان خواست می توانند برای ثبت برند اقدام کنند. اشتباهی که گاها به از دست رفتن سرمایه های زیادی منجر می شود و حتی ممکن است جرائم بسیار سنگین تر از آن چیزی که تصور می کنند در انتظار آنها باشد. بنابراین لازم است که برای ثبت برند اقدام کنید و این کار را باید قبل از هر گونه سرمایه گذاری و یا انتخاب برندی انجام دهید.

انتخاب یک تصویر به عنوان برند بدین معنی نیست که شما اجازه استفاده از آن تصویر را به عنوان برند خودتان دارید. شاید این تصویر توسط فرد دیگری نیز به ثبت رسیده باشد و یا مالکیت آن قبلا در اختیار کس دیگری باشد و یا مهم تر اینکه بر خلاف قوانین حقوقی ثبت برند باشد. برای ثبت برند یا علامت تجاری نیاز است که شرایط و قوانین ثبت برند را رعایت کرده باشید.

اما شرایط ثبت برند که باید در نظر داشته باشید چیست؟

-         اول اینکه برند باید بتواند موضع اصلی خود یعنی تمایز بخشیدن به محصولات و خدمات را به خوبی انجام دهد. یعنی باید تصویر برند به شکلی باشد  که به راحتی بین محصول شما با محصول دیگری تفاوت را نشان دهد.

-         نام و یا تصویر برند نباید موجب گمراهی و یا فریب مشتریان شود. منظور این است که نمی توانید از مثلا تصویری که معرف چرمی بودن محصول است برای محصولی که پارچه ای و یا پلاستیکی است استفاده کنید.

-         برای ثبت برند باید تصویری انتخاب کنید که مغایر با موازین شرعی، مقررات، اخلاق حسنه و یا قواعد آمره نباشد.

-         برند باید قابلیت ثبت از نظرساختار، شکل و فرم را نیز داشته باشد. نمی توان هر نوع شکل و یا ابعاد و طرحی را که ترکیبات خاص دارد مثلا چند بعدی و یا تک حرفی، عکس یا نقاشی، اسم مشخص و یا غیره است را به عنوان برند ثبت کرد زیرا ساختار برند مطابق با استاندارد های تعریف شده برای طرح برند نیست. استفاده از برخی از تصاویر عام، حروف عام و شناخته شده، تصاویر، صداها و غیره برای ثبت برند امکان پذیر نیست و با ساختار برند تناقض دارد.

همچنین باید برای ثبت علامت تجاری در نظر داشته باشید که:

-         استفاده از اسامی عام باری نوع خاصی از محصول که این عنوان عام تشخیص داه می شود پذیرفته شد. مثلا نمی توان از واژه روغن برای محصول روغن استفاده کرد.

-         از توصیفات نمی توان برای ثبت برند استفاده کرد. کلمات توصیفی مانند تیز، برنده، شاد و غیره هستند.

-         اشکالی که مفهوم خاصی به همراه نداشته باشند  مانند یک خط مستقیم و یا یک شکل هندسی ساده و یا استفاده از یک رنگ ساده را نمی توان به عنوان برند ثبت کرد.

-         برند نباید مشابه و یا کپی شده از برند های دیگران باشد

-         از پرچم کشورها و یا نمادهای سازمان ها و ارگان های دولتی و  تصاویر پادشاهی برخی از کشورها نمی توان برای ثبت برند استفاده کرد.

-         از موقعیت های جغرافیایی که مربوط به مکان تولید محصول نیستند نمی توانید در عنوان برند استفاده کنید.

در خصوص ساختار ظاهری برند بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد. باید برای خلق تصویر برند نوآوری داشته باشید و قواعد زیادی را در نظر بگیرد تا به راحتی بتوانید برندی متفاوت را خلق کنید و در ثبت برند نیز با مشکل مواجه نشوید.

 


برچسب: چه شرط هایی را برای ثبت برند باید رعایت کنیم؟،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ دی ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۳:۲۸ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)