خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

چگونگی ثبت شرکت مختلط سهامی

چگونگی ثبت شرکت مختلط سهامی

اگر تعدادی شریک سهامی با یک تا چند نفر شریک تضامنی مشارکت نموده و اقدام به ثبت شرکت کنند، ترکیب این مشارکت در قالب شرکت مختلط سهامی به ثبت می رسد. در واقع شرکت مختلفط سهامی نوعی از شرکت های هفتگانه تجاری قانون تجارت ایران است که طبق ماده 162 این قانون تعریف شده است. در واقع همانطور که از نام شرکت مختلط سهامی می توان استنباط کرد، شرکت مختلط سهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی است.

بنابراین مطابق با ساختار این نوع شرکت ها دو نوع شریک در شرکت مختلط سهامی با هم مشارکت دارند: شریک سهامی و شریک ضامن.

شرکا سهامی تامین کننده بخشی از سرمایه شرکت هستند که محدودیتی در این سهم وجود ندارد و در قبال سرمایه خود مطابق با اساسنامه یا شرکتنامه این شرکت ها، سهام دریافت می کنند. میزان مسئولیت این سهامداران در شرکت مختلط سهامی تنها به اندازه سهام اسمی است که در شرکت دارند و بیش از آن در قبال بدهی ها و دیون شرکت نباید نگران باشند زیرا مسئولیتی ندارند.

اما شریک یا شرکا ضامن افرادی هستند که در خصوص شرکت ضامن شناخته می شوند و به همین دلیل نسبت به بدهی ها و مسئولیت ها شرکت باید تماما عهده دار مسئولیت باشند.

نکته مهم این است که شرکای ضامن باید نامشان در اسم شرکت آورده شود و اگر بیش از یک یا دو نفر هستند می تواند نام آنها با عباراتی مانند و همکاران، دوستان و غیره در نام شرکت به همراه عبارت شرکت مختلط سهامی آورده شود. لازم به توضیح است که سهامداران در این شرکت ها باید مراقب باشند که نامشان در عنوان شرکت قید نشود زیرا در کنار شرکا ضامن و به همان اندازه مسئول خواهند بود. ضمن اینکه در تعداد شرکا چه ضامن و چه سهامدار در این شرکت ها محدودیتی دیده نشده است.

مجمع عمومی شرکت مختلط سهامی باید در شرکت دیده شود اما این مجمع نمی تواند مدیران شرکت را انتخاب کند بلکه این وظیفه شریک یا شرکت ضامن است که مدیران را انتخاب و یا خودشان قبول مسئولیت کنند. ضمن اینکه تصمیم گیری در این شرکت ها بر عهده شرکا تضامنی است.

اما از طرفی سهامدارن حق نظارت بر فعالیت های شرکت را خواهند داشت. در واقع قانون این حق را به سهامداران داده است که هیئتی حداقل با ترکیب سه نفر ایجاد نمایند و برای مدت یک سال برای نظارت بر فعالیت های شرکت به منظور اطمینان از روند درست شرکت اقدام نمایند.

در شرکت مختلط سهامی همانطور که توضیح داده شد مسئولیت شرکت تماما به عهده شرکا ضامن است. بر این اساس اگر دارایی شرکت کافی نباشد برای پرداخت بدهی ها و یا دیون احتمالی باید هر یک از شرکا ضامن تماما مسئولیت بدهی های شرکت را عهده دار باشند. اما این به این مفهوم نیست که شرکا سهامی مسئولیتی در شرکت ندارند چرا که باید به اندازه سهام خود در شرکت قبول مسئولیت کنند. قوانین ترکیبی دو شرکت سهامی و تضامنی باعث پیچیده شدن فرایند ثبت شرکت از نوع مختلط سهامی شده است اما اصلا نگران نباشید. کارشناسان ما در هلدینگ ویونا در کمترین زمان شرکت شما را به ثبت خواهند رساند. برای مشاوره رایگان ثبت شرکت و ثبت برند تماس بگیرید.

 


برچسب: چگونگی ثبت شرکت مختلط سهامی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۲۵:۵۳ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)