خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

برند چیست؟

برند چیست؟

همه ما بارها با واژه برند (brand) مواجه شده ایم. چه در زمان ثبت شرکت، چه راه اندازی یک کسب و کار و یا حتی برای شروع یک فعالیت فردی همه درباره برند و برند سازی صحبت می کنند. اما واقعا برند چیست و چرا ثبت برند اهمیت دارد؟

برند واژه لاتین علامت تجاری یا نشان تجاری است. برند در واقع علامتی است که به وسیله آن شرکت ها، سازمان ها، افراد و در کل مشتریان و جامعه یک شرکت، حرفه، فرد و یا تخصص را با آن علامت می شناسند. بیشتر از اینکه برند یک نام ، طرح یا علامت ساده باشند، برند یک احساس شناخت است که قابلیت تشخیص محصولات و خدمات یک کسب و کار را چه در قالب حقیقی و چه در قالب حقوقی به مشتریان می دهد.

بنابراین برند یا علامت تجاری در ذهن زندگی می کند و با اندیشه و ذهن افراد سر و کار دارد. برند در ذهن همه کسانی که آن را تجربه می کنند زندگی می کند. کلیه کارمندان، سرمایه گذاران، رسانه ها و مهم تر از همه مشتریان زمانی که از محصول و یا خدمتی استفاده می کنند آن را با برندی که دارد می شناسند و تصویر این برند است که در ذهن آنها نقش می بندد. به زبان ساده برند درک و اندیشه محصولات ما در ذهن مشتریان است.

نام تجاری یا برند شما با ارزش ترین دارایی شرکت شما است.

علی رغم ماهیت نا محسوسی که دارد، علامت تجاری ابزاری تجاری است که ارزش تجارت با تکیه بر آن رشد می کند و رو به پیشرفت خواهد بود. کافی است به علائم تجاری مانند کوکاکولا، اپل، دونات و غیره فکر کنید تا اهمیت این برندها را برای شرکت های آنها درک کنید. مثلا شما وقتی می خواهید یک گوشی تلفن همراه با کیفیت بالا را به دوستان خود معرفی کنید تقریبا غیر ممکن است که به اپل نیاندیشید.

به دست آوردن این دارایی ارزشمند کار ساده ای نیست. مثلا اپل یا کوکاکولا برای رسیدن برندشان به این شهرت سال ها سرمایه گذاری کرده اند، تبلیغات و زمان زیادی صرف کرده اند و هزینه های هنگفتی را ممکن است نادیده گرفته باشند. بنابراین عاقلانه است که سازمان و یا نهادی وجود داشته باشد که از این نام تجاری یا برند محافظت کند. اینجاست که ثبت برند اهمیت پیدا می کند.

عدم ثبت برند درست مانند این است که شما زمینی را بدون ثبت سند آن و به نام زدن آن شروع به ساخت کنید. تصور کنید که در ادامه راه فرد و یا افرادی شروع به ادعا کردن برای مالکیت ملک بکنند. یا حتی دارایی هایی از شما را از این ملک برای خود تصاحب کنند. حال شما به چه شکل می توانید دارایی خود را ثابت کنید؟

سازمان جهانی وایپو (wipo) سازمانی است که طبق توافقنامه مادرید برای ثبت جهانی برند فعالیت می کند و از برند های ثبت شده به صورت کاملا جدی حمایت می کند. این وظیفه در ایران بر عهده سازمان مالکیت معنوی است.

بنابراین قبل از هر گونه تبلیغات برای ساختن برندی خوش نام و معتبر باید اول اطمینان یابید که برند شما در سازمان مالکیت معنوی ایران ثبت شده باشد. افرادی می توانند برند بین المللی ثبت کنند که ابتدا برندشان در کشور خودشان به ثبت رسیده باشد.  ثبت برند اجازه سو استفاده از برند را از بین می برد و یک دارایی واقعی و ارزشمند را برای شرکت و یا شخص شما ایجاد خواهد کرد. بدون تردی لازمه اول برند سازی نیز ثبت برند است.


برچسب: برند چیست؟،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۹:۰۹ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)