خدمات ثبتی محمد خدمات ثبتی محمد .

خدمات ثبتی محمد

اجازه بهره برداری از برند یا علامت تجاری

اجازه بهره بررداری از برند یا علامت تجاری

مهم ترین دلیل برای ثبت برند یا علامت تجاری این است که اجازه بهره برداری و استفاده از برند تنها منحصر به فرد ثبت کننده برند باشد. در اصل هدف اصلی ثبت برند این است که شخصی که برند را ثبت می کند به عنوان مالک برند شناخته شود تا هیچ فرد حقیقی و یا حقوقی دیگری اجازه نداشته باشد بدون اینکه با صاحب برند هماهنگ کند از این برند برای مقاصد خود استفاده کند. اگر چنین اتفاق افتاد تنها زمانی می تواند صاحب برند نسبت به این موضوع معترض شود و حتی به دادگاه شکایت خود را ارائه نماید که از قبل نسبت به ثبت علامت تجاری اقداک کرده باشد و گواهینامه ده ساله برند را در دست داشته باشد.

در این زمان است که دادگاه به نفع دارنده برند یا مالک برند رای خواهد داد و فردی که به برند با استفاده بدون مجوز و یا استفاده از برند مشابه ضربه وارد کرده باشد باید خسارت این اتفاق را بپردازد.

در قانون تجارت این حق قه صاحب برند داده شده است که حق بهره برداری از برند یا علامت تجاری را به دیگری نیز بدهد. در واقع برند یک دارایی تلقی می شود و این دارایی قابل واگذاری، فروش، اجازه و یا انحصار است.

برای اینکه فرد دیگری بتواند حق بهره برداری از برند را داشته باشد صاحب برند باید طبق قراردادی که باید در اداره مالکیت معنوی نیز به ثبت برسد، این حق بهره برداری از علامت تجاری را داده به دیگری داده باشد.

اگر مالک برند تنها حق بهره برداری را به شخص یا اشخاص دیگر بدهد همچنان مالک برند محسوب می شود و تنها موافقت کرده است که شخص یا اشخاص ثالثی از کل و یا بخشی از علامت تجاری ثبت شده به نام او استفاده کنند. برای این کار معمولا قراردادی تنظیم می شود و حق امتیاز استفاده از کل یا بخشی از برند به دیگری داده می شود و در این توافقنامه باید رضایت مالک برند برای استفاده و حدود استفاده یا بهره برداری از علامت تجاری قید شود.

اجازه بهره برداری از برند توسط مالک برند تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که قبلا صاحب برند نسبت به ثبت قانونی برند اقدام کرده باشد و صاحب قانونی برند تلقی شود.

همچنین برای دادن اجازه بهره برداری از برند باید مفاد ماده 44 قانون ثبت علامت تجاری در نظر گرفته شود. طبق این ماده اجازه بهره برداری از برند زمانی معتبر خواهد بود که در قرارداد بهره برداری تمرکز و کنترل موثر بر کیفیت و مرغوبیت کالا و ارائه خدمات دیده شده باشد در غیر اینصورت و یا اگر طبق مفاد قرارداد کنترل موثر بر کیفیت انجام نشود، این قرارداد از اعتبار ساقط خواهد بود.

به غیر از موضوع ثبت علامت تجاری که باید در اداره مالکیت معنوی به ثبت رسیده باشد هرگونه قرارداد جانبی در خصوص برندهای ثبت شده و یا حتی موضوعاتی مانند ثبت اختراع، ثبت طرح های صنعتی و غیره نیز باید در اداره مالکیت معنوی به ثبت برسد. اداره مالکیت معنوی بعد از بررسی قوانین مرتبط با آن، نسخه ای از قرارداد را به صورت محرمانه بر روی پرونده ثبت برند لحاظ خواهد کرد ولی اجازه بهره برداری آن باید در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود.

 




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۰:۱۴ توسط:خدمات ثبتی محمد موضوع: نظرات (0)